4299
BİLGİ EDİNME HAKKI
KANUNUNUN UYGULANMASINA
İLİŞKİN ESAS VE USULLER
HAKKINDA YÖNETMELİK
Bakanlar Kurulu
Kararının Tarihi :
19/4/2004 No :
2004/7189
Dayandığı Kanunun
Tarihi
:
9/10/2003 No : 4982
Yayımlandığı R.Gazetenin
Tarihi
: 27/4/2004 No : 25445
Yayımlandığı Düsturun
Tertibi
:
5
Cilt : 43 S
:
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve
Tanımlar
Amaç
Madde 1 -
Bu
Yönetmeliğin amacı, gerçek ve tüzel kişilerin
bilgi edinme hakkını kullanmalarına ilişkin
9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme
Hakkı Kanununun uygulanmasına dair esas ve
usulleri düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2 -
Bu
Yönetmelik; merkezi idare kapsamındaki kamu
idareleri ile bunların bağlı, ilgili veya
ilişkili kuruluşlarının, köyler hariç olmak
üzere mahalli idareler ve bunların bağlı ve
ilgili kuruluşları ile birlik veya
şirketlerinin, T.C. Merkez Bankası, İMKB ve
üniversiteler de dahil olmak üzere kamu tüzel
kişiliğini haiz olarak enstitü, teşebbüs,
teşekkül, fon ve sair adlarla kurulmuş olan
bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ve kamu
kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının
faaliyetlerinde uygulanır.
Hukuki
dayanak
Madde 3 -
Bu
Yönetmelik, 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı
Bilgi Edinme Hakkı Kanununun 31 inci maddesi
uyarınca hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 -
Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Kurum ve kuruluş: 2
nci maddede geçen ve
kapsama dahil olan bilgi edinme başvurusu
yapılacak tüm makam ve mercileri,
b) Başvuru sahibi: 4982
sayılı Kanun ve bu Yönetmelik kapsamında bilgi
edinme hakkını kullanarak kurum ve kuruluşlara
başvuran gerçek ve tüzel kişileri,
c) Bilgi: Kurum ve
kuruluşların kayıtlarında yer alan 4982 sayılı
Kanun kapsamındaki her türlü veriyi,
d) Belge: Kurum ve
kuruluşların sahip oldukları 4982 sayılı Kanun
kapsamındaki yazılı, basılı veya çoğaltılmış
dosya, evrak, kitap, dergi, broşür, etüt,
mektup, program, talimat, kroki, plan, film,
fotoğraf, teyp ve video kaseti, harita,
elektronik ortamda kaydedilen her türlü bilgi,
haber ve veri taşıyıcılarını,
Sayfa
4300
e) Bilgi veya belgeye
erişim: İstenen bilgi veya belgenin niteliğine
göre, kurum ve kuruluşlarca, başvuru sahibine
söz konusu bilgi veya belgenin bir kopyasının
verilmesini, kopya verilmesinin mümkün olmadığı
hallerde, başvuru sahibinin bilgi veya belgenin
aslını inceleyerek not almasına veya içeriğini
görmesine veya işitmesine izin
verilmesini,
f) Kurul: Bilgi Edinme
Değerlendirme Kurulunu,
g) Kanun: 9/10/2003
tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı
Kanununu,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Bilgi Edinme Hakkı, Bilgi
Verme Yükümlülüğü ve Bilgi Verme
Usulü
Bilgi edinme
hakkı
Madde 5 - Herkes, Kanun ve bu
Yönetmelikte belirlenen esas ve usuller
çerçevesinde bilgi edinme hakkına
sahiptir.
Türkiye'de ikamet eden
yabancılar ile Türkiye'de faaliyette bulunan
yabancı tüzel kişiler, isteyecekleri bilgi
kendileriyle veya faaliyet alanlarıyla ilgili
olmak kaydıyla ve karşılıklılık ilkesi
çerçevesinde, Kanun ve bu Yönetmelik
hükümlerinden yararlanırlar. Bu kapsamdaki
başvurular Türkçe olarak yapılır. Karşılıklılık
ilkesi kapsamında bulunan ülkeler Dışişleri
Bakanlığınca Resmi Gazetede ilan
edilir.
Türkiye'nin taraf olduğu
uluslararası sözleşmelerden doğan hak ve
yükümlülükleri saklıdır.
Bilgi verme yükümlülüğü
kapsamında alınacak tedbirler
Madde 6 -
Kurum ve
kuruluşlar, Kanunda yer alan istisnalar
dışındaki her türlü bilgi veya belgeyi, Kanunda
ve bu Yönetmelikte belirlenen esas ve usullere
göre başvuranların yararlanmasına sunmak ve
bilgi edinme başvurularını etkin, süratli ve
doğru sonuçlandırmak üzere gerekli idari ve
teknik tedbirleri almakla yükümlüdür.
Kurum ve kuruluşlar,
ellerinde mevcut olan ve bilgi edinme
başvurusuna konu olabilecek bütün bilgi veya
belgeleri, bilgi edinme hakkının kullanımını
kolaylaştıracak şekilde tasnif ederler. Bu
amaçla kurum ve kuruluşların belge kayıt,
dosyalama ve arşiv düzeniyle ilgili gerekli
idari ve teknik tedbirler alınır.
Bilgi edinme hakkının
etkin olarak kullanılabilmesi ve bilgi edinme
başvurularından kaynaklanan iş yükünün en aza
indirilebilmesi amacıyla kurum ve
kuruluşlar;
a) Görev ve hizmet
alanlarına giren konulardaki bilgi veya
belgelerin konularını ve bunların hangi birimde
mevcut olduğunu ihtiva eden kurum dosya
planlarını,
b) Görev ve hizmet
alanlarına giren konulardaki temel nitelikli
karar ve işlemlerini, mal ve hizmet alımlarını,
satımlarını, projelerini ve yıllık faaliyet
raporlarını,
c) Görev ve hizmet
alanlarına giren konulardaki kanun, tüzük,
yönetmelik, Bakanlar Kurulu kararı veya diğer
düzenleyici işlemlerin neler olduğunu,
yayımlanmışsa hangi tarihli ve sayılı Resmi
Gazetede yayımlandığını, görev ve hizmet
alanlarıyla ilgili mevzuatın değişiklikleri
işlenmiş halini,
bilgi iletişim
teknolojilerini kullanmak suretiyle kamuoyunun
bilgisine sunarlar.
Kesinleşen faaliyet ve
denetim raporları uygun vasıtalarla kamuoyunun
incelemesine açık hale getirilir.
Sayfa
4301
Kurum ve kuruluşlar,
Kanun ve bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde,
bilgi edinme hakkının etkin olarak
kullanılabilmesi ve bilgi edinme başvurularından
kaynaklanan iş yükünün en aza indirilebilmesi
amacıyla kurumsal internet sayfalarını bu
madde hükümlerine göre yeniden şekillendirir. Bu
Yönetmelik kapsamındaki kurum ve kuruluşlar, bu
bilgileri tek tek
birimler bazında, aynı kurumsal internet sayfası üzerinden;
zorunlu hallerde kurumsal internet sayfasından link
verilmek suretiyle birime ait internet sayfası üzerinden
kamuoyunun bilgisine sunarlar.
Kurum ve kuruluşlar,
görev ve hizmet alanlarına giren konulardaki
bilgi veya belgelerin konularını ve bunların
hangi birimde mevcut olduğunu ihtiva eden kurum
dosya planlarını, konuyla ilgili
mevzuatta belirlenmiş ilkelere uygun olarak
düzenlerler. Kurum dosya planları, kurum ve
kuruluşların basın ve halkla ilişkilerle görevli
birimlerinde oluşturulacak bilgi edinme
birimlerinde bulundurulur ve bunlardan yeterli
sayıda nüsha başvuru sahiplerinin istifadesine
sunulur. Kurum dosya planlarının bir örneği de
kurum ve kuruluşların kurumsal internet sayfalarından
kamuoyunun bilgisine sunulur.
Bilgi edinme hakkının,
elektronik ortamda kullanımını kolaylaştırmak
maksadıyla, EK-1 ve EK-2’de yer alan başvuru
formları ile kurum ve kuruluşların bilgi edinme
birimlerinin elektronik posta yoluyla başvuru
kabul edecek elektronik posta adresleri, kurum
ve kuruluşların internet sayfalarında
yayımlanır. Bu başvuru formları ayrıca, başvuru
sahiplerinin istifadesi amacıyla bilgi edinme
birimlerinde sürekli bulundurulur.
İhtiyari olarak
yayımlanabilecek bilgi veya
belgeler
Madde 7 - Kurum ve kuruluşlar,
bilgi edinme hakkının etkin olarak
kullanılabilmesi ve bilgi edinme başvurularından
kaynaklanan iş yükünün en aza indirilebilmesi
amacıyla, aşağıdaki türden bilgi veya belgeleri
internet sayfaları
üzerinden kamuoyunun bilgisine
sunabilirler:
a) Teşkilat yapısı,
görevler, bütçe, gelir ve giderler hakkındaki
bilgi veya belgeler,
b) Personel sayısı ve
statüleri hakkındaki bilgiler,
c) Verilen hizmetlere
ilişkin bilgiler,
d) Karar alma, hizmet
sunma ve politika oluşturma yöntemlerine ilişkin
bilgiler,
e) Kamuyu etkileyen
kararlar ve gerekçeleri, politikalar, bunlar
hakkında idare tarafından yapılan
değerlendirmeler ve bu kararların alınmasına
dayanak teşkil eden temel bilgiler ve
veriler,
f) Kayıt, dosyalama ve
arşiv düzeninin tanıtımına ilişkin
bilgiler,
g) Şikayet ve
başvuruların yapılma usulü ve verileceği merci
veya yetkili kişi hakkında bilgiler,
h) İstatistiki veriler,
araştırma raporları, makaleler ve diğer
belgeler.
Bilgi edinme birimlerinin
oluşturulması
Madde 8- Kurum ve kuruluşların
basın ve halkla ilişkilerle görevli
birimlerinde, bilgi edinme hakkının etkin olarak
kullanılabilmesi ve bilgi veya belgelere
erişimin zamanında sağlanabilmesi amacıyla bilgi
edinme birimleri oluşturulur.
Bünyesinde basın ve
halkla ilişkilerle görevli birimi veya bu birime
benzer görevler ifa eden birim bulunmayan kurum
ve kuruluşlar, bilgi edinme hakkının etkin
olarak kullanılabilmesi ve bilgi veya belgelere
erişimin zamanında sağlanabilmesi amacıyla,
kurum ve kuruluş içindeki bir birim bünyesinde
bilgi edinme birimleri oluştururlar veya
doğrudan kurum yöneticisine bağlı bilgi edinme
yetkilisi görevlendirirler.
Sayfa
4302
Bilgi edinme
birimlerinde, yeterli sayıda personel
görevlendirilir. Bu birimlerin, bilgi edinme
başvurusu yapılabilmesini kolaylaştıracak fiziki
mekana ve teknik donanıma sahip olması
esastır.
Bu birimlerde görevli
personel, bilgi edinme hakkını kullanacak
kişilerin istekleri halinde, başvurunun nasıl
yapılacağı, talep edilen bilgi veya belgenin
kurum ve kuruluşun hangi biriminde
bulunabileceği ve başvuru sonrasındaki işlemler
konusunda bilgi verir, açıklama yapar, gerekli
yardımı sağlar ve bilgi edinme başvurularıyla
ilgili işlemleri yapar.
Bilgi edinme başvurusunda
bulunan kişilerin, kurum ve kuruluşların
ellerinde hangi konularda ve ne türden bilgi
veya belgeler bulunduğu konusunda
bilgilenmelerini sağlamak amacıyla, 6 ncı madde uyarınca kurum ve
kuruluşlarca hazırlanacak kurum dosya planları,
bilgi edinme birimlerinde bulundurulur ve
bunlardan yeterli sayıda nüsha başvuru
sahiplerinin istifadesine sunulur.
Kurum ve kuruluşların
teşkilat yapısına, görev ve hizmet alanlarına
ilişkin bilgiler, tanıtma veya eğitim amaçlı
broşürler ve yayınlar, yıllık faaliyet raporları
ile bütçe ve harcamalarına ilişkin raporlar
bilgi edinme birimlerinde bulundurulabilir.
Kişiler bu tür tanıtıcı yayınlardan istifade
edebilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Bilgi Edinme
Başvurusu
Başvuru
usulü
Madde 9 - Gerçek kişiler
tarafından yapılacak bilgi edinme başvurusu;
başvuru sahibinin adı ve soyadı, imzası, oturma
yeri veya iş adresini içeren dilekçeyle, istenen
bilgi veya belgenin bulunduğu kurum ve kuruluşa
yapılır.
Tüzel kişiler tarafından
yapılacak bilgi edinme başvurusu; tüzel kişinin
unvanı ve adresi ile yetkili kişinin imzasını ve
yetki belgesini içeren dilekçeyle, istenen bilgi
veya belgenin bulunduğu kurum ve kuruluşa
yapılır.
Dilekçede, istenen bilgi
veya belgeler açık ve ayrıntılı olarak
belirtilir. Bilgi veya belgeye erişimin kısa
sürede sağlanabilmesi amacıyla, istenen bilgi
veya belgenin konusu, varsa tarihi, sayısı ve
kurum veya kuruluşun hangi biriminden istendiği
ve ihtiyaç duyulan diğer hususlar dilekçede
belirtilir.
Merkezi idarenin taşra
teşkilatında bulunan bilgi veya belgelere
ilişkin başvurular, valilik veya kaymakamlığa
bağlı olarak faaliyette bulunan bilgi edinme
yetkililerine veya taşra teşkilatında bulunan
ilgili birimlere yapılır. İl ve ilçelerde
bulunan birimler arasındaki koordinasyon ve bu
işlemlere ilişkin raporların hazırlanması,
valilik ve kaymakamlıklardaki bilgi edinme
birimlerince sağlanır. Valilik ve
kaymakamlıklarda bulunan bilgi edinme birimleri,
merkez teşkilatını ilgilendiren konularda
kendilerine yapılan başvuruları ilgili idareye
gönderir ve durumu başvurana
bildirir.
Başka bir kanun uyarınca
yapıldığı belirtilmeyen başvurular, Bilgi Edinme
Hakkı Kanunu kapsamında yapılmış
sayılır.
Başvuru dilekçelerinin
veya başvuru formlarının, daktiloyla
doldurulması veya bilgisayar çıktısı olması
şartı aranmaz. Ancak başvuru dilekçeleri veya
formları okunaklı ve anlaşılır bir şekilde
yazılır veya doldurulur.
Sayfa
4303
Başvurunun kurum ve
kuruluşa ulaştığı tarih başvuru
tarihidir.
Başvuru dilekçeleri posta
yoluyla da kurum ve kuruluşlara
gönderilebilir.
Başvuru üzerine istenen
bilgi veya belgeye erişimin kısa sürede
sağlanabilmesi ve bilgi edinme taleplerinin
kolaylıkla işleme konulabilmesi amacıyla,
başvuru sahipleri bilgi edinme başvurusuna dair
dilekçelerini verirken, gerçek kişiler için
EK-1’de, tüzel kişiler için EK-2’de yer alan
formlardan isterlerse yararlanabilirler. Ancak,
elektronik posta ve faks yoluyla başvuru yapacak
gerçek ve tüzel kişilerin EK-1 ve EK-2’de yer
alan formları doldurmaları
zorunludur.
Elektronik ortamda veya
diğer iletişim araçlarıyla yapılacak
başvurular
Madde 10 - Bilgi edinme başvurusu,
kişinin kimliğinin ve imzasının veya yazının
kimden neşet ettiğinin tespitine yarayacak başka
bilgilerin yasal olarak belirlenebilir olması
kaydıyla elektronik ortamda veya diğer iletişim
araçlarıyla da yapılabilir.
Gerçek kişiler tarafından
elektronik posta yoluyla yapılacak başvurular,
başvuru sahibinin adı ve soyadı, oturma yeri
veya iş adresine ilave olarak kimlik doğrulama
amacıyla kullanılacak T.C. kimlik numarası
belirtilmek suretiyle, istenen bilgi veya
belgenin bulunduğu kurum ve kuruluşun bilgi
edinme biriminin elektronik posta adresine
EK-1’de yer alan form doldurulmak suretiyle
yapılır.
Tüzel kişiler tarafından
elektronik posta yoluyla yapılacak başvurular,
tüzel kişinin unvanı ve adresi ile yetkili
kişinin T.C. kimlik numarası belirtilmek
suretiyle ve yetki belgesiyle birlikte, istenen
bilgi veya belgenin bulunduğu kurum ve kuruluşun
bilgi edinme biriminin elektronik posta adresine
EK-2’de yer alan form doldurulmak suretiyle
yapılır. Yetki belgesi uygun elektronik
araçlarla elektronik ortama aktarılarak
gönderilir.
Gerçek veya tüzel kişiler
tarafından, 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu
gereğince elektronik imza kullanılarak
gönderilen başvurularda, T.C. kimlik numarası
aranmaz.
Elektronik posta yoluyla
yapılacak başvurularda, başvuru formunun kurum
veya kuruluşun bilgi edinme biriminin elektronik
posta adresine ulaştığı tarih, başvuru
tarihidir.
Elektronik posta yoluyla
yapılacak başvurular için, kurum ve kuruluşların
bilgi edinme birimleri, bu amaçla kurumsal bir
elektronik posta adresi oluşturur ve internet sayfalarında
yayımlar.
Kurum ve kuruluşlar
elektronik ortamda yapılan başvuruya elektronik
ortamda cevap verebileceği gibi, istenen bilgi
veya belgenin niteliğine göre yazıyla da cevap
verebilir. İstenen bilgi veya belgenin bu
yollarla verilmesinin mümkün olmadığı hallerde,
söz konusu bilgi veya belgenin yerinde
incelenebilmesi, not alınabilmesi,
dinlenebilmesi, görülebilmesi veya izlenebilmesi
imkanı sağlanır.
Başvuru dilekçeleri faks
yoluyla da, kurum ve kuruluşlara gönderilebilir.
Ancak faks yoluyla yapılacak başvurularda
ayrıca, gerçek kişiler ile tüzel kişiliği
temsile yetkili kişilerin T.C. kimlik numaraları
belirtilir. Faks yoluyla iletilen dilekçelerde,
dilekçe sahibi kendisine faks yoluyla cevap
verilmesini isterse, cevap verilecek faks
numarasını dilekçesinde ayrıca belirtir. Kurum
ve kuruluşlar, faks yoluyla yapılan başvurulara,
faks yoluyla veya elektronik ortamda cevap
verebileceği gibi, istenen bilgi veya belgenin
niteliğine göre yazıyla da cevap verebilir.
İstenen bilgi veya belgenin bu yollarla
verilmesinin mümkün olmadığı hallerde, söz
konusu bilgi veya belgenin yerinde
incelenebilmesi, not alınabilmesi,
dinlenebilmesi, görülebilmesi veya izlenebilmesi
imkanı sağlanır. Faks yoluyla gelen başvuru
dilekçesinin kurum ve kuruluşların bilgi edinme
birimlerine ulaştığı tarih, başvuru
tarihidir.
Sayfa
4304
Özürlüler tarafından
yapılacak başvurular
Madde 11 - Başvuruda bulunan
kimsenin kimliğini tespit etmeye yarayacak başka
bilgi veya özel işaretlerin bulunması halinde,
özürlüler bakımından bu bilgi veya özel
işaretler imza yerine geçmek üzere
kullanılır.
İstenecek bilgi veya
belgelerin niteliği
Madde 12 - Bilgi edinme başvurusu,
başvurulan kurum ve kuruluşların ellerinde
bulunan veya görevleri gereği bulunması gereken
bilgi veya belgelere ilişkin
olmalıdır.
Kurum ve kuruluşlar; ayrı
veya özel bir çalışma, araştırma, inceleme ya da analiz neticesinde
oluşturulabilecek türden bir bilgi veya belge
için yapılacak başvurular ile tekemmül etmemiş
bir işleme ilişkin bilgi veya belge için
yapılacak başvurulara olumsuz cevap
verebilirler.
Belli bir tarihte
açıklanacağı, duyurulacağı önceden belirtilmiş
olup, zamanından önce açıklanması halinde kamu
yararını zedeleyecek veya kişisel menfaat temin
etmek için kullanılabilecek bilgi veya belgeler,
belirtilen tarihten önce açıklanamaz, erişimi
sağlanamaz.
Yayımlanmış veya kamuya
açıklanmış bilgi veya belgeler
Madde 13 -
Kurum ve
kuruluşlarca yayımlanmış veya kitap, broşür,
ilan ve benzeri yollarla kamuya açıklanmış bilgi
veya belgeler, bilgi edinme başvurusuna konu
olamaz.
Ancak birinci fıkrada
belirtilen yollarla kamuoyuna açıklanmış veya
kurum ve kuruluşlarca elektronik ortamda
yayımlanmış kamunun erişimine açık bilgi veya
belgelerin ne şekilde, ne zaman ve nerede
yayımlandığı veya açıklandığı başvurana
bildirilir.
Başvuruların kabulü,
değerlendirilmesi ve işleme
konulması
Madde 14 -
Başvuru
dilekçeleri veya formları, kurum ve kuruluşların
bilgi edinme birimleri tarafından kabul edilir.
Bilgi edinme birimleri, başvuru dilekçeleri veya
formlarının 9 uncu maddede belirtilen şekilde
verilip verilmediğinin kontrolünü yaptıktan
sonra bunların evrak kayıtlarını yaparak hazır
bulunmaları koşuluyla başvuru sahiplerine,
başvurunun tarih ve sayısını gösteren bir makbuz
verir.
Kurum ve kuruluşların
bilgi edinme birimleri dışındaki herhangi bir
birimine ulaşan başvuru dilekçeleri veya
formlar, işleme konulmadan derhal bilgi edinme
birimlerine gönderilir.
9 uncu maddede belirtilen
unsurları içermeyen başvuru dilekçeleri veya
formları ile 10 uncu maddede belirtilen
unsurları içermeyen elektronik posta yoluyla
gönderilmiş başvuru dilekçeleri veya formları
işleme konulmaz ve durum başvuru sahibine
bildirilir.
Gerçeğe aykırı beyanda
bulunduğu sonradan anlaşılan başvuru
sahiplerinin dilekçeleri veya formları, bu
durumun anlaşıldığı tarihte hiç başvuru
yapılmamış sayılarak işleme konulmaz.
Elektronik posta yoluyla
yapılan bilgi edinme başvurularında, başvuru
sahibi gerçek veya tüzel kişilerin verdiği T.C.
kimlik numarası, İçişleri Bakanlığı Nüfus ve
Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünün internet sayfasından,
başvuru sahibi tarafından verilen ad ve soyadın
doğru olup olmadığının tespiti amacıyla
gerektiğinde sorgulanır. Gerçeğe aykırı ad ve
soyadla yapılan
başvurular işleme konulmaz.
Sayfa
4305
Başvuru dilekçesi veya
formu kaydedildikten sonra, en geç iki iş günü
içinde kurum veya kuruluşun ilgili birimlerine
gönderilir. Bu yazıda; başvurunun hangi birim
tarafından cevaplanacağı ve başvuru sahibine
hangi tarihe kadar cevap verilmesi gerektiği
belirtilir. Bu tür yazıların hızlı bir şekilde
ilgili birimlere iletilmesi için gerekli yetki
devri işlemleri ilgili mevzuata uygun olarak
yapılır.
Elektronik posta yoluyla
gelen başvurular ilgili birimlere, elektronik
ortamda veya başvurunun bilgisayar çıktısı
iletilmek suretiyle gönderilir. Ayrıca
başvurunun hangi birim tarafından cevaplanacağı
ve istenen bilgi veya belge hakkında başvuru
sahibine hangi tarihe kadar cevap verilmesi
gerektiği belirtilir.
Kurum ve kuruluşlardaki
bilgi edinme birimleri, Kanun ve bu Yönetmelikte
belirlenen esas ve usullere göre kurum ve
kuruluşların ilgili diğer birimleriyle
koordinasyon içinde görev ifa
ederler.
Elektronik ortamda veya
yazılı olarak alınan başvuruların bilgi veya
belge güvenliği, kurum ve kuruluşlarda genel
hükümlere göre sağlanır.
Başvuru sahiplerine
yardım
Madde 15 -
Bilgi
edinme birimlerinde görevli personel, bilgi
edinme başvurusunda bulunan kişilere yol
göstermekle ve Kanun kapsamında sahip oldukları
hakları kullanabilmeleri için yardımcı olmakla
yükümlüdür. Görevli personel bu amaçla, dilekçe
veya formlardaki şekil noksanlıklarını başvuru
sahiplerine başvuru anında belirtir ve bunların
nasıl giderileceği konusunda yol
gösterir.
İstenen bilgi veya
belgelerin belirsizliği
Madde 16 -
Başvuru
dilekçesi veya formuyla istenen bilgi veya
belgeler, yeterince açık ve anlaşılır değilse,
kurum ve kuruluşlar başvurunun hangi nedenlerle
yeterince açık ve anlaşılır olmadığını başvuru
sahibine bildirebilir ve ek bilgiler sunmasını
isteyebilir.
Bu takdirde 20 nci maddedeki on beş günlük
süre, belirtilen noksanlıkların tam olarak
giderildiği tarihten itibaren başlar.
Başvuru dilekçelerinin
diğer kurum ve kuruluşlara
yönlendirilmesi
Madde 17 -
İstenen
bilgi veya belge, başvurulan kurum ve kuruluştan
başka bir yerde bulunuyorsa, başvuru dilekçesi
veya formu bu kurum ve kuruluşun bilgi edinme
birimine gönderilir ve durum ilgiliye
bildirilir.
Bu şekilde yönlendirilen
başvurunun bilgi veya belgenin bulunduğu kurum
ve kuruluşça alındığı tarihte başvuru yapılmış
sayılır. Sürelerin başlangıcında önceki başvuru
dikkate alınmaz.
Kendisine bilgi edinme
başvurusunda bulunulan kurum ve kuruluş, talep
edilen bilgi veya belge kendisinde bulunmakla
birlikte, istenen bilgi veya belgenin başka bir
veya birden fazla kurum ve kuruluştan neşet
ettiğini veya görev alanına girdiğini tespit
ederse, bilgi veya belgeye erişimi sağlamadan
önce, söz konusu kurum ve kuruluşlardan görüş
alabilir. Bu takdirde bilgi veya belgeye erişim
otuz iş günü içinde sağlanır. Bu durumda,
sürenin uzatılması ve gerekçesi başvuru sahibine
on beş iş günlük sürenin bitiminden önce
bildirilir.
Görüş sorulan kurum ve
kuruluşa, görüş bildirmesi için beş iş gününden
az süre verilemez. Görüş sorulan kurum ve
kuruluş yetkilileri, ilgiliye süresinde cevap
verilmesi konusunda, kendisine başvuru yapılan
kurum ve kuruluş yetkilileriyle aynı sorumluluğu
paylaşır.
Sayfa
4306
Başvuru içeriğinin birden
fazla kurum ve kuruluşu ilgilendirmesi
durumunda, kendisine başvuru yapılan kurum ve
kuruluş, diğer kurum ve kuruluşlardan istenen
bilgi veya belgenin kendisinde bulunmayan
kısmıyla ilgili olarak ilgili kurum ve
kuruluşlardan bilgi veya belge talebinde
bulunabilir. Bu takdirde bilgi veya belgeye
erişim otuz iş günü içinde sağlanır. Bu durumda,
sürenin uzatılması ve bunun gerekçesi başvuru
sahibine on beş iş günlük sürenin bitiminden
önce bildirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Bilgi veya Belgelere
Erişim
Başvuruların
cevaplandırılması
Madde 18 - Bilgi edinme
birimlerince iletilen başvurular, kurum ve
kuruluşların ilgili birimlerince
cevaplandırılır.
Başvuruya cevap verecek
birimin, istenen bilgi veya belgeyi kurum ve
kuruluş içindeki başka bir birimden sağlaması,
başvuru ile ilgili olarak bir başka kurum ve
kuruluşun görüşüne ihtiyaç duyulması veya
başvuru içeriğinin birden fazla kurum ve
kuruluşu ilgilendirmesi durumunda, 17 nci madde hükmü
uygulanır.
Kurum ve kuruluşlar,
bilgi edinme başvurularıyla ilgili cevaplarını
yazılı olarak veya elektronik ortamda başvuru
sahibine bildirirler. Ancak, başvuru sahibine
elektronik posta yoluyla verilecek cevaplar,
kurum ve kuruluşların bilgi edinme birimleri
aracılığıyla gönderilir. Bu kapsamdaki bir
başvuruya hazırlanan cevap, ilgili birim
tarafından bilgi edinme birimlerine yazılı
olarak veya elektronik ortamda
gönderilir.
Başvurunun cevaplandığı
tarih, kurum veya kuruluşun cevap yazısı
üzerindeki tarihtir.
Bilgi edinme başvuruları
hakkında gerekli inceleme ve araştırma,
başvuruya cevap verecek birim tarafından yapılır
ve başvurular, 20 nci
maddede belirtilen süreler içinde
cevaplandırılır.
Bütün başvurular olumlu
veya olumsuz olarak cevaplandırılırken, başvuru
sahibine gönderilecek yazının bir sureti,
yazının ekleri hariç olmak üzere ayrıca bilgi
edinme birimlerine gönderilir.
Başvurunun reddedilmesi
halinde bu kararın gerekçesi ve buna karşı
yapılabilecek başvuru yolları ve süreleri
belirtilir.
Kamu görevlilerinin
ihmali veya kusurlu davranışları nedeniyle,
Kanunda belirtilen süreler içinde başvurunun
cevaplandırılmaması, kurum ve kuruluşların cevap
verme yükümlülüğünü ortadan
kaldırmaz.
Daha önce cevaplandığı
halde aynı kişiler tarafından yapılan tekrar
mahiyetindeki başvurular ile soyut ve genel
nitelikteki başvurular işleme konulmaz ve durum
başvuru sahibine bildirilir.
Bilgi veya belgelere
erişim usulü
Madde 19 - Kurum ve kuruluşlardan
belge istenmesi halinde, başvuru sahibine
istenen belgenin onaylı bir kopyası verilir.
Elektronik ortamdaki bilgi veya belgeler,
elektronik posta, veri kopyalamaya yarayan
diskler ve diğer araçlarla
verilebilir.
Bilgi veya belgenin
niteliği gereği kopyasının verilmesinin mümkün
olmadığı veya kopya çıkarılmasının aslına zarar
vereceği hallerde, kurum ve kuruluşlar başvuru
sahibinin;
Sayfa
4307
a) Yazılı veya basılı
belgeler için, söz konusu belgenin aslını
incelemesi ve not alabilmesini,
b) Ses kaydı şeklindeki
bilgi veya belgelerde bunları
dinleyebilmesini,
c) Görüntü kaydı
şeklindeki bilgi veya belgelerde bunları
izleyebilmesini,
sağlarlar.
Bu amaçla, erişimin
nasıl, ne zaman ve nerede sağlanacağı ile
gerekli görülen diğer hususlar, başvuru sahibine
erişim süresi içinde bildirilir. Bu şekilde
erişim sağlanırken, bilgi veya belgenin
değiştirilmesi, imhası, çalınması veya diğer
riskler değerlendirilerek, başvuru sahibine en
az bir görevli nezaret eder ve gerekli diğer
tedbirler alınır.
Bilgi veya belgenin
yukarıda belirtilenlerden farklı bir şekilde
elde edilmesi mümkün ise, belgeye zarar vermemek
şartıyla erişim sağlanır.
Bilgi veya belgeye erişim
süreleri
Madde 20 -
Kurum ve
kuruluşlar, başvuru üzerine istenen bilgi veya
belgeye erişimi on beş iş günü içinde
sağlarlar.
Ancak istenen bilgi veya
belgenin, başvurulan kurum ve kuruluş içindeki
başka bir birimden sağlanması; başvuru ile
ilgili olarak bir başka kurum ve kuruluşun
görüşünün alınmasının gerekmesi veya başvuru
içeriğinin birden fazla kurum ve kuruluşu
ilgilendirmesi durumlarında bilgi veya belgeye
erişim otuz iş günü içinde sağlanır. Bu durumda,
sürenin uzatılması ve bunun gerekçesi başvuru
sahibine on beş iş günlük sürenin bitiminden
önce bildiriler.
Gizli bilgileri ayırarak bilgi veya belge
verme
Madde 21-
İstenen
bilgi veya belgelerde, gizlilik dereceli veya
açıklanması yasaklanan bilgiler ile
açıklanabilir nitelikte olanlar birlikte
bulunuyor ve bunlar birbirlerinden
ayrılabiliyorsa, söz konusu bilgi veya belge,
gizlilik dereceli veya açıklanması yasaklanan
bilgiler çıkarıldıktan sonra başvuranın
bilgisine sunulur. Ayırma gerekçesi başvurana
yazılı olarak bildirilir.
Başvuru
ücretleri
Madde 22 – (Değişik
birinci fıkra: 31/10/2005-2005/9585
K.) Kurum ve kuruluşlar,
elektronik posta yoluyla erişim sağlananlar
dahil, erişimine olanak sağladıkları bilgi veya
belgeler için başvuru sahibinden, bilgi veya
belgelere erişimin gerektirdiği inceleme,
araştırma, kopyalama, postalama ve diğer maliyet
unsurları ile orantılı ölçüde ücret tahsil
edebilir. Kurum ve kuruluşlarca uygulanacak
bilgiye erişim ücret tarifesi Maliye
Bakanlığınca belirlenir. Ancak erişimine olanak
sağlanan bilgi veya belgelerin ilk on
sayfalarının kopyaları için, postalama maliyeti
dahil herhangi bir ücret
alınmaz.
Kurum ve kuruluşlar
erişimini sağlayacakları bilgi veya belgelerin,
erişim maliyeti tutarı ve ödemenin nereye
yapılacağı hakkında başvuru sahibini, başvuru
tarihinden itibaren on beş gün içinde
bilgilendirir. Ancak, istenen bilgi veya
belgenin, başvurulan kurum ve kuruluş içindeki
başka bir birimden sağlanması; başvuru ile
ilgili olarak bir başka kurum ve kuruluşun
görüşünün alınmasının gerekmesi veya başvuru
içeriğinin birden fazla kurum ve kuruluşu
ilgilendirmesi durumunda, kurum ve kuruluşlar
erişim maliyeti tutarı ve ödemenin nereye
yapılacağı hakkında başvuru sahibini, başvuru
tarihinden itibaren otuz gün içinde
bilgilendirir.
Bilgi veya belgelere
erişim için gereken maliyet tutarının kurum ve
kuruluş tarafından başvuru sahibine
bildirilmesiyle, on beş veya otuz iş günlük
süreler kesilir. Başvuru sahibi,
Sayfa
4308
bildirimin yapıldığı
tarihten itibaren on beş iş günü içinde ödemeyi
gerçekleştirdiğini gösteren belgeyi sunmadığı
takdirde talebinden vazgeçmiş
sayılır.
Kamu kurum ve
kuruluşlarının, erişimine olanak sağladıkları
bilgi veya belgeler için başvuru sahiplerinden
talep edecekleri ücretler, ilgili kurum ve
kuruluş bütçesine gelir olarak kaydedilmek üzere
ilgili saymanlıklara veya bu saymanlıklar adına
bankalar ve diğer finans kurumları veya PTT
şubelerinde açılan hesaplara
yatırılır.
Kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşlarının, erişimine olanak
sağladıkları bilgi veya belgeler için başvuru
sahiplerinden talep edecekleri ücretler, ilgili
meslek kuruluşları adına açılan hesaba
yatırılır.
Kanunda istisna sayılan
bilgi veya belgelere ilişkin
talepler
Madde 23 -
Kanunda
bilgi edinme hakkının istisnaları olarak
düzenlenen konularda yapılan bilgi edinme
başvuruları reddedilir ve ret kararı
başvuru sahibine gerekçeli olarak
bildirilir.
İtiraz
usulü
Madde 24 - Bilgi edinme istemi
Kanunun 16 ve 17 nci
maddelerinde öngörülen sebeplerle reddedilen
başvuru sahibi, yargı yoluna başvurmadan önce
kararın tebliğinden itibaren on beş gün içinde
Bilgi Edinme Değerlendirme Kuruluna itiraz
edebilir. İtiraz yazılı olarak yapılır. Kurul,
bu konudaki kararını otuz iş günü içinde
verir.
20 nci maddede belirtilen
süreler içinde, kurum ve kuruluşlar tarafından
başvuru sahibine olumlu veya olumsuz herhangi
bir cevap verilmemesi halinde başvuru, 2577
sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 10 uncu
maddesi uyarınca altmış günün geçmesiyle reddedilmiş
sayılır.
İkinci fıkra gereğince
bilgi edinme istemi Kanunun 16 ve 17 nci maddelerinde öngörülen
sebeplerle reddedilmiş sayılan başvuru sahibi,
yargı yoluna başvurmadan önce dava açma
süresinin başladığı tarihten itibaren on beş gün
içinde Kurula yazılı olarak itiraz edebilir.
Kurul, bu konudaki kararını otuz iş günü içinde
verir.
Kurula itiraz, başvuru
sahibinin idari yargıya başvurma süresini
durdurur.
Kurul
kararları
Madde 25
- Kurul;
bilgi edinme başvurusuyla ilgili olarak
yapılacak itirazlar üzerine, Kanunun 16 ve 17
nci maddelerinde
öngörülen sebeplere dayanılarak verilen
kararları inceler ve karara bağlar; kurum ve
kuruluşlar için bilgi edinme hakkının
kullanılmasına ilişkin olarak kararlar
verir.
Kurul, bilgi edinme
hakkının kullanılmasına ilişkin hususları
düzenlemeye yetkilidir.
Kurul tarafından istenen
bilgi veya belgeler
Madde 26 –
Bilgi
edinme istemi Kanunun 16 ve 17 nci maddelerinde öngörülen
sebeplerle reddedilen başvuru sahiplerinin
Kurula itirazı üzerine, Kurul başvurunun
yapıldığı kurum veya kuruluştan her türlü bilgi
veya belgeyi isteyebilir. Kurum ve kuruluşlar,
Kurulun istediği her türlü bilgi veya belgeyi on
beş iş günü içinde vermekle
yükümlüdür.
İtiraz üzerine Kurul
ayrıca, başvuru sahibi ile kurum veya
kuruluşların, itiraz konusuyla ilgili yazılı
veya şifahi görüşlerine başvurabilir, konuyla
ilgili uzmanların görüşünü alabilir ve gerekli
gördüğü diğer incelemelerde
bulunabilir.
Sayfa
4309
Kurula gönderilen bilgi
veya belgeler ile Kurul tarafından edinilen
görüş, değerlendirme ve incelemelerden gizlilik
derecesi bulunanların korunmasında ve
saklanmasında gizlilik ilkesine uyulur. Kurul
başkan ve üyeleri ile bu bilgileri derleyen ve
değerlendiren tüm personel gizlilik ilkesinin
gereklerine uymakla yükümlüdür. Bu yükümlülük,
Kurul başkan ve üyeleri ile diğer personelin
görevlerinden ayrılmalarından sonra da devam
eder.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Bilgi Edinme Hakkının
Sınırları
Devlet sırrına ilişkin
bilgi veya belgeler
Madde 27 -
Açıklanması halinde
Devletin emniyetine, dış ilişkilerine, milli
savunmasına ve milli güvenliğine açıkça zarar
verecek ve niteliği itibarıyla Devlet sırrı olan
gizlilik dereceli bilgi veya belgeler, bilgi
edinme hakkı kapsamı dışındadır.
Ülkenin ekonomik
çıkarlarına ilişkin bilgi veya
belgeler
Madde 28 -
Açıklanması ya da zamanından önce
açıklanması halinde, ülkenin ekonomik
çıkarlarına zarar verecek veya haksız rekabet ve
kazanca sebep olacak bilgi veya belgeler, bilgi
edinme hakkı kapsamı
dışındadır.
İstihbarata ilişkin bilgi
veya belgeler
Madde 29 -
Sivil ve
askeri istihbarat birimlerinin görev ve
faaliyetlerine ilişkin bilgi veya belgeler,
bilgi edinme hakkı kapsamı
dışındadır.
Ancak, bu bilgi ve
belgeler kişilerin çalışma hayatını ve meslek
onurunu etkileyecek nitelikte ise, istihbarata
ilişkin bilgi ve belgeler aşağıda belirtilen
usul ve esaslar çerçevesinde bilgi edinme
hakkına konu olurlar:
a) Bilgi edinme
başvuruları bizzat ilgilisi veya konuya ilişkin
olarak düzenlenen özel vekaletname ile
yetkilendirilmiş olmak koşulu ile vekili
tarafından yapılır.
b) Sivil ve askeri
istihbarat birimlerinin görev ve faaliyetlerine
ilişkin bilgi veya belgelerden, sadece kişilerin
çalışma hayatını ve meslek onurunu etkileyici
nitelikte olan ve ilgilisi hakkında bir işleme
dayanak teşkil etmek üzere işlenmiş veya
değerlendirilmiş bilgi veya belgeler bilgi
edinme hakkı kapsamında
değerlendirilir.
c) Kurum veya
kuruluşların işlemlerine dayanak teşkil etmek
üzere, istihbarat birimlerinden talep edilen ve
istihbarat birimlerince değerlendirilmek
suretiyle kurum veya kuruluşların istifadesine
sunulan istihbari
bilgi veya belgelere ilişkin bilgi edinme hakkı
kapsamındaki başvurular, söz konusu araştırma
veya soruşturmanın yapılmasını talep eden kurum
veya kuruluşun bilgi edinme birimine yapılır ve
başvuruya erişim bu kurum veya kuruluşça
sağlanır.
İdari soruşturmaya
ilişkin bilgi veya belgeler
Madde 30 -
Kurum ve
kuruluşların yetkili birimlerince yürütülen
idari soruşturmalarla ilgili olup, açıklanması
veya zamanından önce açıklanması
halinde;
a) Kişilerin özel
hayatına açıkça haksız müdahale sonucunu
doğuracak,
b) Kişilerin veya
soruşturmayı yürüten görevlilerin hayatını ya da güvenliğini tehlikeye
sokacak,
c) Soruşturmanın
güvenliğini tehlikeye düşürecek,
d) Gizli kalması gereken
bilgi kaynağının açığa çıkmasına neden olacak
veya soruşturma ile ilgili benzeri bilgi ve
bilgi kaynaklarının temin edilmesini
güçleştirecek,
Sayfa
4310
bilgi veya belgeler,
bilgi edinme hakkı kapsamı
dışındadır.
Adli soruşturma ve
kovuşturmaya ilişkin bilgi veya
belgeler
Madde 31 -
Açıklanması veya
zamanından önce açıklanması halinde;
a) Suç işlenmesine yol
açacak,
b) Suçların önlenmesi ve
soruşturulması ya da
suçluların kanuni yollarla yakalanıp
kovuşturulmasını tehlikeye düşürecek,
c) Yargılama görevinin
gereğince yerine getirilmesini
engelleyecek,
d) Hakkında dava açılmış
bir kişinin adil yargılanma hakkını ihlal
edecek,
nitelikteki bilgi veya
belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı
dışındadır.
1412 sayılı Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanunu, 1086 sayılı Hukuk
Usulü Muhakemeleri Kanunu, 2577 sayılı İdari
Yargılama Usulü Kanunu ve diğer özel kanun
hükümleri saklıdır.
Özel hayatın
gizliliği
Madde 32 -
Kişinin
izin verdiği haller saklı kalmak üzere, özel
hayatın gizliliği kapsamında, açıklanması
halinde kişinin sağlık bilgileri ile özel ve
aile hayatına, şeref ve haysiyetine, mesleki ve
ekonomik değerlerine haksız müdahale oluşturacak
bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı
dışındadır.
Kamu yararının
gerektirdiği hallerde, kurum ve kuruluşların
kayıtlarında bulunan kişisel bilgi veya
belgeler, kurum ve kuruluşlar tarafından, ilgili
kişiye en az yedi gün önceden haber verilerek
yazılı rızası alınmak koşuluyla
açıklanabilir.
Haberleşmenin
gizliliği
Madde 33 -
Haberleşmenin gizliliği
esasını ihlal edecek bilgi veya belgeler, bilgi
edinme hakkı kapsamı dışındadır.
Ticari sır
Madde 34 -
Kanunlarda ticari sır
olarak nitelenen bilgi veya belgeler ile, kurum
ve kuruluşlar tarafından gerçek veya tüzel
kişilerden gizli kalması kaydıyla sağlanan
ticari ve mali bilgiler, bilgi edinme hakkı
kapsamı dışındadır.
Fikir ve sanat
eserleri
Madde 35-
Fikir ve
sanat eserlerine ilişkin olarak yapılacak bilgi
edinme başvuruları hakkında ilgili kanun
hükümleri uygulanır.
Kurum içi
düzenlemeler
Madde 36 -
Kurum ve
kuruluşların, kamuoyunu ilgilendirmeyen ve
sadece kendi personeli ile kurum içi
uygulamalarına ilişkin düzenlemeler hakkındaki
bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkının
kapsamı dışındadır. Ancak, söz konusu
düzenlemeden etkilenen kurum çalışanlarının
bilgi edinme hakları saklıdır.
Kurum içi görüş, bilgi
notu ve tavsiyeler
Madde 37 -
Kurum ve
kuruluşların faaliyetlerini yürütmek üzere, elde
ettikleri görüş, bilgi notu, teklif ve tavsiye
niteliğindeki bilgi veya belgeler, kurum ve
kuruluş tarafından aksi kararlaştırılmadıkça
bilgi edinme hakkı kapsamındadır.
Bilimsel, kültürel,
istatistik, teknik, tıbbi, mali, hukuki ve
benzeri uzmanlık alanlarında yasal olarak görüş
verme yükümlülüğü bulunan kişi, birim ya da kurumların görüşleri,
kurum ve kuruluşların alacakları kararlara esas
teşkil etmesi kaydıyla bilgi edinme istemlerine
açıktır.
Tavsiye ve mütalaa
talepleri
Madde 38 -
Tavsiye
ve mütalaa taleplerine ilişkin başvurular bilgi
edinme hakkı kapsamı dışındadır.
Sayfa
4311
Gizliliği kaldırılan
bilgi veya belgeler
Madde 39 -
İlgili
mevzuat uyarınca gizliliği kaldırılmış bilgi
veya belgeler, bilgi edinme hakkının sınırları
olarak Kanunda düzenlenen diğer istisnalar
kapsamına girmediği takdirde bilgi edinme
başvurularına açık hale gelir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Arşiv malzemesi ve
arşivlik malzemeler
Madde 40 –
Başvuru
sahiplerinin; Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü
veya araştırma hizmeti veren diğer arşivlerde
mevcut arşiv malzemesi ve arşivlik malzemeden
yararlanma şartları, yükümlülükleri ve arşiv
malzemesinin örneklerinin verilmesi hususunda,
31/1/2002 tarihli ve 2002/3681 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile tespit edilen hükümler, süre
hariç olmak üzere uygulanır.
Yargı denetimi dışında
kalan işlemler
Madde 41
– Yargı
denetimi dışında kalan idari işlemlerden kişinin
çalışma hayatını ve mesleki onurunu etkileyecek
nitelikte olanlar, bilgi edinme hakkı kapsamına
dahildir. Ancak bu şekilde sağlanan bilgi edinme
hakkı, işlemin yargı denetimine açılması
sonucunu doğurmaz.
Denetim ve ceza
hükümleri
Madde 42 -
Bilgi
edinme hakkının kullanımı kapsamındaki
başvurulara ilişkin uygulamalar, kurum ve
kuruluş yöneticilerince mevzuat dahilinde
denetlenir.
Kanunun ve bu
Yönetmeliğin uygulanmasında ihmali, kusuru veya
kastı bulunan memurlar ve diğer kamu görevlileri
hakkında, işledikleri fiillerin genel hükümler
çerçevesinde ceza kovuşturması gerektirmesi
hususu saklı kalmak kaydıyla, tabi oldukları
mevzuatta yer alan disiplin cezaları
uygulanır.
Kanunda ve bu
Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar
çerçevesinde erişilen bilgi ve belgeler ticari
amaçla çoğaltılamaz, kullanılamaz, erişimi
sağlayan kurum ve kuruluştan izin alınmaksızın
yayınlanamaz. Bu madde hükmüne aykırı olarak
erişilen bilgi veya belgeleri ticari amaçla
çoğaltanlar, kullananlar veya yayınlayanlar
hakkında kanunların cezai ve hukuki sorumluluğa
ilişkin hükümleri uygulanır.
Eğitim
Madde 43 – Kurum ve
kuruluşlar, Kanunun ve bu Yönetmeliğin
uygulanması konusunda personeline gerekli
eğitimi sağlar ve bu amaçla eğitim programları
düzenler.
Rapor
düzenlenmesi
Madde 44 -
Kurum ve
kuruluşlar, bir önceki yıla ait olmak
üzere;
a) Kendilerine yapılan
bilgi edinme başvurularının sayısını,
b) Olumlu cevaplanarak
bilgi veya belgelere erişim sağlanan başvuru
sayısını,
c) Reddedilen başvuru
sayısı ve bunların dağılımını gösterir
istatistik bilgileri,
d) Gizli ya da sır niteliğindeki
bilgiler çıkarılarak ya da bu nitelikteki
bilgiler ayrılarak bilgi veya belgelere erişim
sağlanan başvuru sayısını,
e) Başvurunun
reddedilmesi üzerine itiraz edilen başvuru
sayısı ile bunların sonuçlarını,
Sayfa
4312
gösterir bir rapor
hazırlayarak, bu raporları her yıl Şubat ayının
sonuna kadar Bilgi Edinme Değerlendirme Kuruluna
gönderirler. Bu raporlar, bilgi edinme
birimlerinin koordinasyonunda hazırlanır. Bağlı,
ilgili ve ilişkili kamu kurum ve kuruluşları
raporlarını bağlı, ilgili ya da ilişkili oldukları
bakanlık vasıtasıyla iletirler. Kurul,
hazırlayacağı genel raporu, söz konusu kurum ve
kuruluşların raporları ile birlikte her yıl
Nisan ayının sonuna kadar Türkiye Büyük Millet
Meclisine gönderir. Bu raporlar takip eden iki
ay içinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığınca kamuoyuna açıklanır.
Geçici Madde 1 -
Kurum ve
kuruluşlarda bir ay içinde 8 inci madde
hükümlerine uygun olarak bilgi edinme birimleri
oluşturulur.
Geçici Madde 2 -
Kurum ve
kuruluşlar, bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden
itibaren üç ay içinde 6 ncı maddede belirtilen kurum
dosya planlarını, bilgi edinme hakkının
kullanımını kolaylaştıracak şekilde hazırlar ve
bilgi iletişim teknolojilerini kullanmak
suretiyle kamuoyunun bilgisine
sunarlar.
Geçici Madde 3 -
Kurum ve
kuruluşların belge kayıt, dosyalama ve arşiv
düzeninde ihtiyaç duyulan mevzuat değişiklikleri
ve diğer düzenleyici işlemler altı ay içinde
yapılır.
Geçici Madde 4 -
Kurumsal
internet sayfası
bulunmayan kurum ve kuruluşlar iki ay içinde
internet sayfalarını
oluştururlar.
Geçici Madde 5 -
Kurum ve
kuruluşların bilgi edinme birimleri iki ay
içinde elektronik posta yoluyla başvuru kabul
edecek elektronik posta adreslerini oluşturarak
internet sayfalarından
kamuoyunun bilgisine sunarlar.
Geçici Madde 6 -
22 nci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen başvuru ücretlerine
ilişkin ilkeler belirleninceye kadar, 2004 yılı
için uygulanmak üzere kurum ve kuruluşlar
tarafından tespit edilecek tarifelere göre ücret
tahsil edilebilir. Ancak erişimine olanak
sağlanan bilgi veya belgelerin ilk on
sayfalarının kopyaları için, postalama maliyeti
dahil herhangi bir ücret alınmaz.
Yürürlük
Madde 45
- Bu
Yönetmelik 24/4/2004 tarihinden geçerli olmak
üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
Madde 46
- Bu
Yönetmelik hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
Sayfa
4313
EK-1
BİLGİ EDİNME BAŞVURUSU
FORMU
(Gerçek
Kişiler İçin)
Başvuru sahibinin adı ve
soyadı: |
|
Oturma yeri veya iş
adresi: |
|
Türkiye Cumhuriyeti
Kimlik No:(Elektronik ortamda
yapılacak başvurular için doldurulması
zorunludur.) |
|
Başvuruya hangi yolla
cevap almak istersiniz?
Yazılı
Elektronik
|
Elektronik posta
adresi:(Elektronik ortamda
yapılacak başvurular için doldurulması
zorunludur.) |
E
|
İmzası:
|
|
4982
sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu gereğince
istediğim bilgi veya belgeler aşağıda
belirtilmiştir.
Gereğini arz ederim. |
İstenilen bilgi veya
belgeler:
(Not:Ayrılan boşluk
yetmediği takdirde, başvuru için boş sayfa /
sayfalar kullanılabilir.) |
|
|
|
|
|
Sayfa
4314
EK-2
BİLGİ EDİNME BAŞVURUSU
FORMU
(Tüzel Kişiler
İçin)
Tüzel kişinin
unvanı: |
|
Tüzel kişinin
adresi: |
|
Yetkili kişinin Türkiye
Cumhuriyeti Kimlik Numarası: (Elektronik ortamda
yapılacak başvurular için doldurulması
zorunludur.) |
|
Başvuruya hangi yolla
cevap almak istersiniz?
Yazılı
Elektronik
|
Yetkili kişinin
elektronik posta adresi:
(Elektronik ortamda
yapılacak başvurular için doldurulması
zorunludur.)
|
|
Yetkili kişinin
imzası
Not: Yetki belgem ekte
sunulmaktadır.
|
|
4982 sayılı Bilgi Edenmi Hakkı Kanunu
gereğince istediğim bilgi veya belgeler aşağıda
belirtilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
|
İstenen bilgi veya
belgeler:
(Not: Ayrılan bölümdeki
boşluk yetmediği takdirde, başvuru için boş
sayfa/sayfalar kullanılabilir.)
|
|
Sayfa
4314-1
19/4/2004
TARİH VE 2004/7189 SAYILI BAKANLAR KURULU KARARI
İLE YÜRÜRLÜĞE KONULAN YÖNETMELİĞE EK VE
DEĞİŞİKLİK GETİREN YÖNETMELİKLERİN YÜRÜRLÜĞE
GİRİŞ TARİHLERİNİ GÖSTEREN
ÇİZELGE |
Ek ve Değişiklik Getiren
Yönetmeliği Yürürlüğe Koyan
Kararnamenin |
Tarihi |
Numarası |
Farklı
Tarihte Yürürlüğe Giren
Maddeler |
Yürürlüğe
Giriş
Tarihi |
31/10/2005
|
2005/9585 |
22
|
10/11/2005 |